Zadzwoń: 71 727 60 15 napisz: sklep@muke.pl
Background Image

Jarmuż królem zieleniny!

Chociaż wciąż mało popularny, ceniony jest za wyrazisty smak. Podkreśla walory wielu dań – sałatek, zup, sosów do makaronu, gulaszów. Z karbowanych liści można przygotować także niskokaloryczne chipsy, pesto i wyśmienite koktajle. Na polskich stołach staje się hitem żywieniowym nie tylko dlatego, że cieszy podniebienie. Bogaty w witaminy i mikroelementy chroni przed wieloma chorobami.

Jarmuż uznawany jest za najstarszego przodka kapusty. Wywodzi się z basenu Morza Śródziemnego. W starożytności uprawiany był jako roślina ozdobna występując w kilku odmianach kolorystycznych – od jasnozielonego przez ciemne odcienie po fiolet i brąz. Od wieków króluje na stołach hoelnderskich, portugalskich, brazylijskich i afrykańskich. W Japonni stał się cennym suplementem diety. W Polsce pojawił się dopiero w XV wieku.

Kopalnia zdrowia

Jarmuż to nie tylko smaczne warzywo, ale i bardzo odżywczy element diety. W jego składzie znajdziemy imponującą ilość witamin, mikroelementów i przeciwutleniaczy. Jest bogaty w betakaroten, witaminę K, witaminę C, żelazo (którego posiada więcej niż wołowina!), wapń, magnez oraz karotenoidy. Posiada właściwości przeciwzapalne, antybakteryjne i przeciwnowotworowe dzięki obecności sulforafanu i chlorofilu. Co więcej, nie tylko odżywia, ale i leczy – wzmacnia układ odpornościowy, krwionośny, przeciwdziała chorobom serca, przyspiesza krzepliwość krwi, neutralizuje wolne rodniki. Wzmacnia kości, poprawia wzrok, stan skóry, włosów i paznokci dodajac tym samym witalności i urody. Szczególnie polecany jest kobietom w ciąży, zawodowym sportowcom, osobom starszym i wszystkim tym, którzy chcą długo cieszyć się zdrowiem.

Obejdzie się bez apteki

To warzywo jest niezwykle bogate w substancje odżywcze, dzięki czemu można zrezygnować ze sztucznej suplementacji. W 100 gramach produktu znajduje się aż 5 gram błonnika. Taka dawka zaspokaja również dzienne zapotrzebowanie na kwas foliowy w 60%, w 110% na witaminę A oraz w 200% na witaminę C. Nie zawiera tłuszczu i tylko 36 kalorii stając się liderem wśród dietetycznych przekąsek. Jest także ciekawą alternatywą dla osób z nietolerancją laktozy, które niedobór wapnia występującego w mleku mogą wyrównać dietą jarmużową. To także świetny „lek” na problemy z niestrawnością: poprawia pracę wątroby, ułatwia przemianę materii i odtruwa organizm.

Kale juice, healthy and nutritious drink

Na talerzu pasuje do wszystkiego

Na polskich straganach można go kupić od marca do października. W restauracjach często stanowi element dekoracyjny serwowanego posiłku. Część jadalna to liście w różnych kolorach, a co za tym idzie – smakach. Nadaje się zarówno do dań na ciepło jak i na zimno. Młode liście są delikatniejsze w smaku, dlatego świetnie będą się komponować z innymi warzywami w sałatkach. Dojrzałe natomiast są bardziej goryczkowate i pikantne, co powoduje, że urozmaicą zupy, sosy i gulasze, a nawet tradycyjne gołąbki. Zapiekane 15 minut w piekarniku są chrupiącą alternatywą dla chipsów.

Japoński eliksir młodości

Za sprawą Japończyków i ich kultu medycyny naturalnej do Europy dotarła moda na soki i smoothie z jarmużu. Ich bazą są jabłka, dodatkiem kilka kropel cytryny lub limonki. Jest to sprawdzony przepis na długowieczność. Według badań Światowej Organizacji Zdrowia Japończycy żyją najdłużej na świecie, bo aż 83 lata, pomimo tego, że pracują o wiele więcej i ciężej niż inne narodowości.

Zapisz się do naszego newslettera i otrzymaj darmowy eBook

"36 unikatowych receptur do przygotowania w wyciskarce Muke Mu2G" dowiedz się więcej

FreshMail.pl