Zadzwoń: 71 727 60 15 napisz: sklep@muke.pl
Background Image

Jak pić soki, by być zdrowym?

Nie od dziś wiadomo, że świeżo wyciśnięty sok jest skarbnicą zdrowia. Codzienne dostarczanie swojemu organizmowi bomby witaminowej korzystnie wpłynie na pracę wszystkich narządów, poprawi stan zdrowia i ogólne samopoczucie. Poniżej podpowiadamy jakich błędów unikać podczas przygotowywania, spożywania i przechowywania soków, aby czerpać z nich 100% zdrowia.

Warzywa i owoce powinny być podstawą zdrowej diety. Zawarte w nich wartości odżywcze najszybciej absorbowane są przez ludzkie ciało w płynnej formie. Soki i koktajle odżywiają komórki naszego ciała nawet w 15 minut! To skraca trawienie warzyw i owoców o kilka godzin. W poniższym artykule podpowiadamy jak czerpać z nich to, co najlepsze.

Jak pić by (od)ży(wi)ć?

Nie ma napoju zdrowszego niż własnoręcznie wyciśnięty sok z warzyw. Jest o wiele bardziej odżywczy niż napój pochodzący z sokowirówki czy produkty dostępne w sklepach, nawet w postaci soków jednodniowych. Z biegiem czasu uroda i smak koktajlu przemijają, a właściwości zdrowotne się ulatniają. Dlatego powinno się je spożywać od razu po przyrządzeniu, aby zapobiec uciekaniu witamin i rozwarstwianiu się napoju. Witaminy „wyparowują” już po 10-ciu minutach od wyciśnięcia, dlatego im dłużej jest on przechowywany, tym jest mniej wartościowy. Przy użyciu wyciskarki wolnoobrotowej sok powstaje wolniej, właśnie dlatego by nie utlenić składników odżywczych. Urządzenie pracuje z 30 obrotami na minutę. Wówczas powstaje najzdrowszy nektar i błędem byłoby tracenie „uratowanych” witamin i mikroelementów spożywając go po kilu czy kilkunastu godzinach. Wyjątkiem jest zastosowanie pojemników próżniowych i przechowywanie ich w lodówce. Sok przygotowany w wolnoobrotowej wyciskarce może stać w chłodziarce maksymalnie 2 dni. Po upływie tego czasu zamiast pomóc, zaszkodzi naszemu zdrowiu.

Aby organizm w pełni przyswajał witaminy sok należy pić powoli, delektować się jego smakiem, a każdy łyk mieszać ze śliną, ponieważ w niej znajdują się enzymy trawienne. Pamiętajmy także, że surowe warzywa i owoce przyspieszają przemianę materii i gwałtowne dostarczanie dużych dawek np. w postaci litra soku wypitego jednorazowo może powodować nudności lub biegunkę.

Jak dobrać składniki?

Aby przygotowywane przez nas soki były odżywcze należy wybierać tylko świeże i dojrzałe owoce oraz warzywa. Na nasz organizm najkorzystniej wpływają te, które są uprawiane w Polsce, ponieważ jest do nich przyzwyczajony od wczesnych lat dziecięcych. Egzotyczne np. banany są zbierane niedojrzałe i transportowane w różnych, często kiepskich, warunkach do Europy. Posiadają o wiele mniej witamin i mikroelementów niż możemy przypuszczać. Składniki świeże, jędrne i soczyste warto kupować od rolników lub w sklepach z ekologiczną żywnością. Wówczas nie narażamy swego organizmu na szkodliwe działanie pestycydów i nawozów.

Ważnym aspektem jest także sezonowość występowania poszczególnych gatunków. Latem i jesienią natura dostarcza nam wartościowe produkty z bogactwem witamin i minerałów. W czerwcu i lipcu w naszym jadłospisie powinny pojawić się truskawki, maliny, czereśnie, poziomki, porzeczki, rzodkiewka, sałata, cukinia a we wrześniu i październiku buraki, szpinak, włoszczyzna, kapusta, brokuły, kalafior, jabłka, gruszki czy śliwki. Jesienne warzywa są także cennym źródłem witamin zimą. Owoce, które występują tylko przez kilka miesięcy w roku można konserwować, aby cieszyć się ich smakiem przez cały rok.

Podczas przygotowywania soków należy dobrze przejrzeć składniki, które wrzucimy do wyciskarki. W przypadku owoców jagodowych mogą nam się przytrafić spleśniałe sztuki, a te z gniazdem nasiennym, takie jak jabłka, gruszki czy papryka mogą psuć się od środka. Dlatego tak ważne jest dokładne mycie, obieranie i krojenie owoców i warzyw. Dodatkowo, aby uzyskać z nich większą ilość soku – należy je przed wyciskaniem schłodzić w lodówce.

Kiedy pić soki?

Koktajle warzywno-owocowe doskonale sycą i wspomagają przemianę materii pite na czczo. Substancje odżywcze szybciej się wchłaniają konsumowane na pusty żołądek. Nie obciążają układu pokarmowego ani żołądka, dzięki czemu są łatwostrawne. Dowodem na to, że korzystnie wpływają na nasz układ trawienny jest to, że lekarze zalecają spożywanie ich przez kobiety w ciąży, które cierpią na dolegliwe poranne mdłości. Z drugiej strony nie są najlepszym towarzyszem obfitych posiłków, ponieważ mogą powodować wzdęcia oraz inne zaburzenia trawienia. W trakcie dnia powinny być spożywane 2 godziny po posiłku i na pół godziny przed następnym, aby zmniejszyć apetyt. Mogą też stanowić element drugiego śniadania czy podwieczorka.

Nie każdy sok jest zdrowy

Przede wszystkim należy uważać na soki owocowe – nawet te świeżo wyciskane zawierają sporo fruktozy. Osoby dbające o linię powinny łączyć je z dużą ilością warzyw, które są mniej kaloryczne, a owoce traktować raczej jako dodatek mający polepszyć smak. Świetnie się do tego nadaje marchew, pietruszka, biała rzodkiew, seler naciowy oraz warzywa liściaste takie jak szpinak czy jarmuż. Wyciskarki klasy premium ze względu na ich budowę i w przeciwieństwie do sokowirówek świetnie sobie poradzą z liściastymi i włóknistymi składnikami. Pozwolą także wprowadzić do diety mleka roślinne z soi, kokosa czy migdałów. Na bazie mlek roślinnych mogą powstać odżywcze koktajle z dodatkiem musu owocowego.

Zapisz się do naszego newslettera i otrzymaj darmowy eBook

"36 unikatowych receptur do przygotowania w wyciskarce Muke Mu2G" dowiedz się więcej

FreshMail.pl